תפילה במניין באתר זום

שאלה:

בס"ד האם אפשר להגיד קדיש בתפילה במניין דרך אתר "זום"?

תשובה:

שלום וברכה,שאלה גדולה וחשובה שאלת.

באופן עקרוני עמדת הפוסקים היא שצירוף למניין הוא באמצעות התכנסות פיזית למקום אחד ואין צירוף למניין נעשה דרך האינטרנט. למרות זאת אם יש מניין במקום אחד, כתב הרב יצחק יוסף שאפשר בשעת הדחק להצטרף באמצעות האינטרנט לתפילתם וכן לענות אמן אחר ברכותיהם וכיוצא בזה, אבל לא נוצר צירוף של עשרה על ידי האינטרנט.

(היה מקום לומר שראיית פנים אף היא מועילה לצירוף וכמו שכתב בשולחן ערוך אורח חיים סימן נ"ה סעיף י"ד שאם מראה להם פניו מצטרף לעשרה, [ובערוך השלחן כתב שם שאפשר שהטעם משום שעיקר השראת השכינה היא על הפנים] וכתב שם המשנה ברורה שסברת הדין הזה היא משום שמדמה דין תפילה לזימון שבראיית אלו את אלו יש צירוף ולא צריך נוכחות פיזית בחלל אחד, מכל מקום כתב הערוך השלחן שם סעיף כ' שזה רק ביחיד להצטרף לתשעה וכן דווקא כשהוא לא נמצא במחיצות אחרות אלא ברחוב או בעזרה של בית הכנסת.)

כמו כן ישנה מעלה של תפילה עם הציבור כפי שכתב הכסף משנה בתחילת פרק ח' מהלכות תפילה וברשב"ש סימן כ"ד ולכן יש מעלה להתפלל בשעה שהציבור מתפללים, אולם גם בזה נראה שאין תפילה בשעה שתוכנת אינטרנט פתוחה יכולה להיחשב כתפילת הציבור לעניין זה ואולי יש מעלה של יותר יחידים שמתפללים וכמבואר בשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' סימן מ"ז, אבל גם זה לא נראה שמתקיים דרך זה שהאינטרנט פתוח בביתם וניתן לראותם. ועוד נראה שזה יכול להפריע הכוונה ולהסיח דעת מהתפילה. לכן בשעה שאי אפשר ללכת להתפלל עם הציבור, יכוון לשעה שהציבור מתפללים ויתפלל ביחידות וישתדל שלא יסיח דעתו באמצעות מכשירים למיניהם.

אולם ייתכן שיש מקום לדון לעניין פרהסיא לגבי חילול וקידוש השם וכן לגבי ברכת הגומל בעשרה שעניינם פרסום וידיעת רבים, שאולי יועיל כשאומרם ורואים בו דרך מצלמות אינטרנט. (בעניין שמיעה דרך טלפון וכדו' ראה שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב' סימן ק"ח, אגרות משה ד צא, מנחת שלמה א ט, ציץ אליעזר ח יא, יחוה דעת ב סח,)

הפוסקים הקפידו שלא לומר קדיש במקום בו אין קיום של ונקדשתי בתוך בני ישראל וכעין מה שכתב בשולחן ערוך סימן תקס"ה סעיף ה' שאין ליחיד לומר יג מידות דרך תחנונים משום שזה כדבר שבקדושה. ובקדיש מבואר בסימן נה שאומרים אותו בעשרה ומקורו במסכת סופרים פרק י' ורמב"ם פרק ח מהלכות תפילה ולכן גם קדיש אין לאומרו ביחידות. (ואין נראה לחלק בין קדיש בסדר התפילה לקדיש יתום, שהקדיש עניינו קידוש השם בעשרה וכך עיקר תקנתו וכמו שכתב רבינו יונה ברכות יג בדפי הרי"ף שאף שקריאת שמע קדושתה יתרה מכל מקום לא תקנוה לומר בעשרה, אבל קדיש עיקר תקנתו הוא לאומרו בעשרה ולכן אין לאומרו ביחיד. ראה ראש יוסף מגילה כג, ובאליה רבה סימן קכ"ח ס"ק א')

לכן נראה להלכה למעשה שניתן לענות לקדיש הנאמר בבית הכנסת כשיש שם מנין, אף כששומע ורואה דרך האינטרנט, אבל לומר קדיש במקום בו אין עשרה אלא רק רואים את פניהם דרך האינטרנט, אין בכך צירוף גמור לדבר שבקדושה ויש להימנע מלומר קדיש ודבר שבקדושה לא בעשרה.

בברכה שנשמע ונתבשר בשורות טובות.

רפאל

מקורות: שלחן ערוך אורח חיים סימן נ"ה, ערוך השלחן שם סעיף כ', שו"ת יחוה דעת חלק ו' סימן ה', שם חלק א' סימן מ"ז, ילקוט יוסף סימן צ ובהערות שם, ילקוט יוסף דיני סליחות עמ' נ' הערה ט'

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

מה עושים עם תלות בחבר?

עם הזמן נהיה לי תלות בחבר, שבאמת אני מחובר אליו. אוהב אותו מאוד, יש לי איתו דו שיח מעולה, כיף לנו להיות ביחד. ממש חברים אמתיים וטובים.
אבל עם הזמן גילתי שיש לי בו תלות (כך זה נקרא) מפריע לי שהוא מדבר עם משהו אחר. כשלא תמיד הוא עונה לי, או כל מיני דברים מהסוג הזה.
עד כדי כך כשעברנו כל אחד לישיבה אחרת, הוא התנתק ממני וזה מאוד פגע. אני מנסה להשתחרר ממנו ולא מצליח, אני חיב אותו זה אוויר לנשימה שלי. אמרוי לי שאני צריך יותר הערכה עצמית ועשיתי וזה לא עזר.
א"כ השאלה. מה אני יכול לעשות כדי להשתחרר ממנו, ושלא יקרה לי שוב עם חבר חדש?
תודה רבה רבה מראש

קרא עוד »

כל הזמן אני מפחדת מפיגועים

בתקופה האחרונה מאז הפיגועים יש לי כל הזמן מחשבות על פיגועים ודימיונות מה קורה כאשר אצא מהבית אז …. אני ברחוב ולאן בורחים אם חס וחלילה יש פיגוע, ככה מלא

קרא עוד »

תפילה בבית הכנסת בשבת

לאור המצב במדינה. ולאור ההנחיות שאין להתקבץ יותר מ-10 אנשים במקום אחד.כיצד עלינו לנהוג לעניין תפילות השבת בבית הכנסת?בית הכנסת שלנו די גדול. ויש אפשרות לשמור מרחק של 2 מטר

קרא עוד »
דילוג לתוכן