איך לפעול ללימוד פנימיות התורה בישיבות ובסמינרים?

שאלה:

יש לי שאלה למנהלי האתר למשיבים ולמשיבות

אתם מגישים עזרה עצומה לציבור, ובאמת המשיבים והמשיבות שלכם הם חכמים מאד ועונים תשובות נפלאות ומאד עוזרות.
אני בטוח שיש לכם חן בעיני אלקים ואדם.

מעט על עצמי: אני נמצא בלימודי פנימיות התורה ועבודת ה' כבר עשרות שנים, למדתי בישיבה ליטאית מן הטובות בבני ברק, וגם למדתי והייתי תלמיד מובהק של הרב אשלג זצ"ל, ואני יכול לומר בביטחון שהלימודים הללו מונעים הרבה צרות, כי הם מחנכים בעמקות לאמונה בבורא ולאהבת הזולת.

שאלתי – האם ישנה אפשרות להכניס לימודים אלו בישיבות ובסמינרים, שעי"כ יחסכו הרבה צרות.
הלא ידועים דברי נשמת משה רבינו לרשב"י שע"י לימוד ספר הזהר יצאו ישראל מגלות לגאולה, והנה כל אדם שנמצא בצרה באופן מסוים נחשב שנמצא בגלות, וודאי שלימוד הפנימיות נותן רקע ובסיס חזק למניעת צרות מעין השאלות הנשאלות אצלכם, וממילא יצאו היקרים והיקרות מגלות לגאולה.

אינני מתכוון שילמדו את ספר הזה"ק בישיבות וסמינרים אבל היום יש ספרים שבנוים על הזהר, אבל מגישים בשפה פשוטה וברורה יחסית תובנות פנימיות לבנין אמונה ואהבת הזולת, כמו ספרי עבודת ה' של בעל הסולם ותלמידיו

דוע המשל של הגשר השבור, והדילמה אם לתקן את הגשר, או לבנות בית חולים תחתיו בכדי לרפאות את המתרסקים.
לימוד פנימיות התורה הוא תיקון הגשר השבור.

א) האם אתם סבורים שאני צודק?
ב) אם לא, אודה לכם כאן, ואפליג לדרכי, אם כן, אני שואל: איך לפעול ללימוד פנימיות התורה בישיבות ובסמינרים? זה יכול לפעול לשיפור רוחבי בכל עניני החיים הן לגברים והן לנשים.
ג) לפי מיטב ידיעתי הישיבות והסמינרים סגורים בפני השפעות חיצוניות, א"כ השאלה מתעצמת איך בכל זאת ניתן לפעול פעולות טובות הנ"ל עבור עם ישראל?
שאלותי באות עקב עיון רציף בשאלות ובתשובות, וכאב גדול שמתעורר בי נוכח המצב, אני ואתם יודעים שיש הרבה שנמצאים בצרות אבל כלל לא שואלים, מכל מיני סיבות, והמצב הרבה יותר חמור ממה שניכר באתרכם.
מה לדעתכם ניתן לעשות? האם ניתן משהו לעשות?
תודה רבה וברכת בהצלחה בכל אשר תעשו.

תשובה:

שלום וברכה שואל יקר.ראשית אומר תודה, בשמי ובשם שאר המשיבים, על דבריך החמים אשר הם למשיב נפש.

וכעת לעיקר דבריך, ובכן נפלא לקרוא את דבריך, יש בהם צדק רב, באמת בדורנו נראה כי יש צורך לגלות יותר ויותר מפנימיות התורה. הייתי רוצה לפני שאדון בדבריך האם נכון, ואיך, להחדיר תכני לימוד אלו למוסדות החינוך, להבין מה השתנה, למה בדורנו יש צורך בכך יותר מבדורות עברו.

לענ"ד יש לכך כמה סיבות, הסיבה הראשונה נובעת מכך שבדורנו הידע בכל תחום גלוי לכל, יש היום יכולת לכל אדם באשר הוא לדעת ידע נרחב בכל נושא, וכך אנשים פשוטים מבינים ויודעים ידע בנושאים שהם רחוקים מהם. ולכן חשוב שגם בלימוד התורה תהא יכולת לאדם לגלות את הפנימיות של הדברים.

אך יש לכך טעם נוסף ומהותי יותר, בעבר בני האדם היו צייתנים יותר, התרבות הייתה תרבות של כניעה, כמעט כל העולם היה כנוע תחת מישהו, הנשים היו כנועות תחת בעליהן, גם הגברים היו בדרך כלל כנועים תחת הממשל, או תחת המעביד שלהם, כל אדם היה באופן טבעי חש שייך מאד למשהו, האשה לבעלה, הגבר למעביד שלו, למושל שלו, העבד לאדונו, וממילא האדם היהודי חש שייך מאד להיותו יהודי.

העולם השתנה, והפך לעולם חירותי יותר, הנשים כבר לא כנועות כמו שהן היו, עולם העבדים בטל כמעט לגמרי, הממשל הפך לדמוקרטי, וזכויות העובד שומרות שהמעביד כבר לא יוכל להכניע את העובד תחתיו.

השינוי התרבותי הזה יצר שוני גם בגישה אל עבודת ה', בעבר בני האדם היו צייתנים מאד, הם לא היו זקוקים להיות מחוברים יותר מידי למה שהם עשו, החיבור נוצר בהם על ידי המציאות של העבודה המתמידה, על ידי הציות המוחלט, ועל ידי רגש ההשתייכות הפשוט שהיה בכל אדם. התפיסה החרותית שנושבת היום, גורמת לכך שבכדי שהאדם יחוש מחובר לתורה ומצוות הוא חייב להבין איך הם פעלים בנפשו, הוא צריך להבין את תנועות הנפש הפועלות על ידי קיום התורה ומצוותיה, הכניעה לבדה כבר לא יוצרת שיוך וחיבור. בפנימיות התורה אפשר לזכות להבין איך התורה פועלת על נפש האדם, ובכך האדם יחוש מחובר יותר לתורה ולמצוותיה, ולכן יש צורך גדול ללמד ולהעמיק בפנימיות התורה.

שינוי נוסף גורם לכך, בדורות האחרונים התרבה מאד הידע על נפש האדם, על תנועות הנפש שלו, ועל הגורמים הפועלים על נפש האדם. המודעות הנפשית קיימת היום יותר מבעבר, חכמת הפסיכולוגיה התרבתה מאד בדורות האחרונים. ולכן חשוב להעמיק ולדעת מה דעת התורה בכל אלו, וגם לדעת איך התורה פועלת בנפש האדם, על פי הידע החדש שנודע בדורות האחרונים.

השינויים האלו הם שינויים קיימים, ואי אפשר להתעלם מהם, וחובתנו כיהודים ללמוד מה הבורא מגלה לנו על ידי השינויים האלו, אם נלמד תורה מתוך יראת שמים ומתוך דבקות בדברי מאורי הדורות הראשונים והאחרונים, נוכל לזכות ולגלות אור חדש, יתגלו רבדים נוספים בעבודת ה' ובדבקות בו יתברך.

אך חשוב לדעת שהדברים לא פשוטים כמו שהם נראים, צריך עמל ויגיעה רבה בכדי להבין את פנימיות התורה, צריך ללומדה מתוך יראת שמים ומרב מוסמך. אחרת עשויים לטעות, עשויים לגשם דברים קדושים ולהציץ במקומות שאינם לפי דרגתנו. ולכן השינוי הזה לא צריך להיות מתוך עשייה מסיבית, זה צריך לחדור אט אט.

וזה קורה, קמו בתי מדרש רבים בדורות האחרונים שמחדירים את פנימיות התורה למחוזות שלא הורגלו בהם, איש גדול היה הלא הוא הגאון רבי משה שפירא זצ"ל שהעמיד תלמידים הרבה, ותלמידיו פזורים בכל מקום ומלמדים את תורתו. זו דמות אחת של אדם גדול שעשה שינוי גדול בנושא הזה, אבל יש עוד רבים שמלמדים ומחדירים את הלימוד הזה, כמו הגאון רבי יצחק הוטנר זצ"ל ותלמידיו ועוד. בחצרות החסידים עשו זאת כבר בדורות עברו, אך היום גם בבתי מדרש של ישיבות הליטאיות זה מצוי מאד.

חשוב לדעת, כל עשייה מידי מסיבית עשויה לגרום לכישלון חלילה. כיון שכל תורת ישראל עוברת איש מפי איש מרב לתלמיד, אסור לנו לפעול לשינויים, וכך גם אם בעינינו נראה שצריך לשנות משהו, אין צורך לפעול לשינוי גדול, כי השינוי הגדול אמנם יתקן אולי דבר מה, אך הוא עשוי לקלקל ולנתץ את אחד מעמודי התמך של מבנה העם היהודי, של הנאמנות לתורה ולמסורת, המעוצב על ידי הצמידות לקבלת התורה איש מפי איש. ולכן שינויים לא צריכים להיעשות על ידי קריאה של איש אחד או שניים, עם ישראל כולו מרגיש את הצריך לו וכך בכל דור ודור מתגלים מהלכים ועומקים נוספים בעבודת ה', אך בשום פנים ואופן לא על ידי קריאה לשינוי.

ולכן אמנם אתה צודק בדבריך, גם אני חושב כמוך, אבל צריך לדעת לא פשוט להחדיר תכנים חדשים, זה צורך זהירות רבה. הדבר גם נעשה ב"ה, ולכן הנח להם לישראל. די בכך שאתה תלמד תורה זו, ותקבע שעות ללימוד עם חברותא, וכבר עשית את שלך.

ונקוה כי במהרה ממש יתגלה האור הגדול של תורתנו הקדושה על ידי משיח צדקינו.

בהערכה רבה

שלמה

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

אין לי מטרה בחיים

אני חי לבד, ומשעמם לי, אני עובד כל היום. ונמאס לי מהשיגרה ומהכל בעצם. אני מרגיש מבוזבז כי אני יודע שיש לי הרבה מה למכור. אבל אין לי למי. הייתי

קרא עוד »

אני רווק מבוגר וקשה לי מאוד

הי לכם.. שאלה לי אליכם פשוטה אבל עם משקל כבד.. מה עושים בתקופת רווקות מתבגרת (27 וצפונה) בשביל לא להישבר ולא להישחק הן מבחינה רוחנית והן מבחינת זה שכבר יש

קרא עוד »
דילוג לתוכן