לא מבין את הגמרא!

שאלה:

ישיחנה שלום! רציתי לשאול…. אני לומד בישיבה גדולה שעור א, ולא מצליח ללמוד לא מבין גמרא וכולי עד היום הצלחתי לסחוב ולשחק את עצמי כבחור בסדר בישיבה קטנה אבל כיום בישיבה גדולה שצורת הלימוד שונה אני יותר ויותר נתקע אפילו שאני מנסה כל הזמן וזה משפיע על החברותות כי אני מתפדח שיקלטו אותי וכבר מזמן קיץ אין לי חברותא סדר ב כי החברותא נמאס לו ממני….אף פעם לא מסביר או משתתף בלימוד למרות שאני מאוד רוצה לדעת ללמוד כמו כל אחד,
וזה משפיע שאני מגיע פחות לסדרים אם בכלל כי בסדרים שכן יש לי חברותא זה מפריע כל הזמן ורוצה לברוח מהסדר וזה מייאש אותי האם אי פעם אני יוכל ללמוד ולהבין גמרא כמו כל בחור?

שלום לך, בחור יקר!

קיבלתי את שאלתך ומאוד אהבתי את הבהירות והפשטות בה הצגת את הדברים. בלי הצגות, ובלי מסכות.
הגישה הפרקטית שלך מאוד אהובה עלי, ואני חושב שהיא מהווה כלי מצויין להתקדם עמו גם בבעיה שאותה הצגת, ובכלל מול אתגרי החיים.
במקרים רבים מאוד בהם פנו אלי בחורים עם קושי בלימוד הגמרא, היינו צריכים לעבור משוכה ארוכה של הכרה בבעיה ובמציאות שעמה הם מתמודדים.
במקרה שלך, אתה מודע היטב לקושי שלך, יודע להצביע עליו ומחפש את הפתרון עבורו. זוהי תכונה מעולה שתסייע לך לפתור את הקושי בקלות יחסית.
אחת הבעיות הגדולות בעולם הישיבות:
חשוב שתדע, שהבעיה שאתה מתמודד עמה הינה 'בעיה לאומית'.
כמות הבחורים שלא יודעים להכין דף גמרא לבד, ברמת השקלא וטריא, גבוהה הרבה יותר ממה שמקובל לחשוב! למעשה, לדעתי זו אחת הבעיות הגדולות בעולם הישיבות כיום.
בחורי ישיבות רבים מאוד יכולים 'לערבב בלימוד', להתווכח על סברות, לדון בחילוק של הגר"ח או בסברא דקה של הגרש"ש, אך להכין דף גמרא בכוחות עצמם ולמסור אותו במסגרת דף היומי – זו משימה בלתי אפשרית עבורם!
צרת רבים – חצי נחמה?
למעשה, יש עוד סדרת ידיעות בסיסית ביותר, שגם אותה בחורים רבים לא יודעים להשיב באופן מלא ולפעמים אף חלקי:
• מתי נכתבה הגמרא? על מה היא מבוססת?
• מי חיבר את הגמרא?
• מדוע לומדים בישיבות בעיקר גמרא?
• מהם תפקידי הגמרא? איך היא מבצעת אותם?
• אם הגמרא נועדה להסביר את המשנה, כיצד זה היא נראית לנו מסובכת וקשה הרבה יותר ממנה?..
• וגם: מה פירוש המילה: גמרא?…
אז לפני שנדון בפתרון – דע שאינך היחיד. הקושי הזה הינו נחלתם של בחורים רבים מאוד (שבניגוד אליך, רובם לא פונים לבקש עזרא).
האם זה מנחם? לא בהכרח, אך ודאי מקלה הידיעה כי אינך 'בעייתי', 'מוזר' או 'דפוק' חלילה, אלא בחור טוב, איכותי ומוצלח, שיש לו קושי ספציפי בתחום הזה.
אגב, סביר להניח שזה גם לא באשמתך!
איך יכול להיות?
אנשי חינוך רבים שחשפתי בפניהם את היקף הבעיה ועומקה, התפלאו בפליאה עמוקה כיצד יכול להתרחש מצב כזה. איך יתכן שבחור בישיבה גדולה, שלומד כבר עשר שנים גמרא, לא יודע להכין דף גמרא לבד.
מסתבר כי יש לכך כמה סיבות:
1. חוסר הכשרה של המלמדים – גורמת לכך שכל שנותיו הראשונות של התלמיד אינן מבוססות על מתודה מבוססת. במציאות זו, ישנם מלמדים שפיתחו שיטות עצמאיות ואכן עושים את זה כראוי, אך יש מלמדים שלצערנו אינם מחזיקים בידע הנדרש לשם כך. במקרה זה, המלמד יכול ללמד את החומר היטב, אך לא ללמד את הדרך ללמדו באופן עצמאי. למה הדבר דומה? למורה נהיגה שמלמד את תלמידו את הדרך, אך לא את חוקי הדרך. התלמיד ידע בעל פה את המסלול, אך לא ידע כיצד מצייתים לתמרורי הדרך.
2. חוסר מעקב ובקרה מספקת בכיתות הת"ת – בת"תים רבים המדיניות היא להתמודד עם תלמידים שבולטים בקשייהם או שמפגינים קשיי משמעת, ואילו המבחנים מתמקדים בידיעה בעל פה של הנלמד בכיתה. לא נערכת בקרה מספקת על יכולתם של התלמידים ללמוד את הגמרא באופן עצמאי.
3. תחרותיות בין הישיבות הקטנות – גם בשלב הישיבה הקטנה, שבו רצוי היה שהר"מים יחזרו שוב על יסודות הגמרא ולימודם כראוי, לאור התחרות בין הישיבות נוצר מצב בו הדרישה היא להעמיס במפרשים וברמה לימודית גבוהה כביכול, כשיסודות לימוד הגמרא נזנחים כביכול הם 'מובנים מאליהם', והרי הם לא.
סיבות אלו ונוספות, גורמות לכך שגם אם רוב התלמידים איכשהו לומדים בחלוף הזמן את השיטה לפיצוח הגמרא מעצמם, ישנם תלמידים רבים שלא מצליחים לעשות זאת, ואני נוהג לחלקם לשניים.
סוגי המתקשים
החלק הראשון הינו אלו שחלשים בכשרונותיהם יותר מהממוצע, ולא מצליחים להדביק את הפער בכוחות עצמם. את החלק הזה קל לזהות, לאור הציונים הנמוכים במבחנים, וחוסר התמצאות כללי.
החלק השני הוא דווקא המוכשרים אשר סובלים מקשיי ריכוז קלים (כמו כולנו), מפספסים את הדרך ללמוד גמרא באופן עצמאי אך בכשרונם הם מצליחים לערבב את כולם, לקבל ציונים סבירים ומעלה במבחנים, ובפועל – לא לדעת כיצד ללמוד גמרא.
מלבד אלו, ישנו אחוז של תלמידים רגילים וממוצעים ביכולותיהם, שפשוט לא הצליחו להבין את יסודות לימוד הגמרא, ולא הצליחו להדביק את הפער, גם אם בשלב זה או אחר הם ניסו.
האם אתה יודע לשייך את עצמך לאחד מאלו?
אז מה עושים?
מהות הבעיה שהצגת היא קושי בלימוד הגמרא, ויש לכך פתרון אחד ויחיד: ללמוד איך לומדים.
כשתדע להכין דף גמרא שקלא וטריא לבד, תחל למצוא טעם בלימודך ולהתחבר לגמרא באמת, ואז תוכל גם להעפיל ל'לומדעס' ולסברות דקות ומרתקות, כשהבסיס עצמו ברור, מובן ויציב.
איך עושים את זה בפועל? ישנן שתי אפשרויות:
1. לרכוש ספרים המלמדים זאת, כגון ספר 'שותף לדף' של מורי ורבי בתחום זה – הרב משה יודלוב שליט"א, אשר זכיתי לכתוב עבורו (ודרך זה נכנסתי בעצמי לתחום). ישנם עוד ספרים נוספים העוסקים בכך.
2. לחפש מקדם מקצועי בגמרא שיוכל להדריך אותך ברכישת כללי הגמרא.
שערי הגמרא
כאשר נכנסתי לתחום הקידום בגמרא ונחשפתי לעומק הבעיה, הקמתי יחד עם ידיד את ארגון "שערי הגמרא", אשר נועד לתת מענה בדיוק לבעיה זו.
הארגון עובד עם בחורי ישיבות גדולות, ומציע סדרת שיעורי קידום מקצועי בגמרא, מרמת האפס, פיסוק וניקוד, הכרת השפה הארמית, הכרת חלקי הסוגיא, זיכוי תהליכים בסוגיא, פענוח מחלוקות ודעות שונות, ועד ללימוד הרש"י, התוספות והראשונים.
בסדרת השיעורים הזו אנו עוברים עם החניך צעד-צעד לפי יכולת ההתקדמות שלו, וב"ה עד היום זכינו להצלחות גדולות מאוד, עם בחורים מכל רחבי עולם הישיבות, לרבות הישיבות הטובות ביותר.
ניתן לפנות אלינו בטל' 054-849-3335 אך כמובן – ניתן לפנות למקדמים נוספים העוסקם בתחום, ולהתקדם עמם באופן מעולה.
אל תתיאש!
לסיום, חשוב לי לומר לך, בחור יקר.
אל תתיאש! הצורה הפשוטה והבהירה שהצגת את השאלה מלמדת על גישה פרגמטית שפותרת בעיות, והנני לבקש ממך לא לוותר לעצמך. תחפש את הפתרון לבעיה עד שתמצא ותראה נחת, זה ישנה את חייך בצורה שלא תיאמן, בהווה ובעתיד.
מאחל לך הצלחה גדולה, ואם יש עוד שאלות – אני כאן בשבילך
ישראל
ic93335@gmail.com

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

בית של תורה, מה זה?

שלום לכם! אני לומדת בבית ספר בית יעקב בבני ברק בעוד שנה בעז"ה אני יוצאת לעולם השידוכים, מכינים אותנו המוןן ומחזקים את ידינו שנתאמץ ונשקיע בשביל "בית של תורה", וכמה

קרא עוד »

תפילה ובטחון על רוחניות

ישיחנה שלום! רציתי לשאול… חובת הלבבות בשער הבטחון פרק ד' כותב שלא שייך תפילה ובטחון על רוחניות כי לא שייך בזה ספקות, כי הכל כבר נצטווה, מה שכן שייך בו

קרא עוד »

הציבור שלנו אכן גומל חסדים?

שלום אני בחור ישיבה, ב"ה מאוד מרוצה ומחזיק מהמגזר שלנו, ומאוד מאמין בטוב ובעדינות הנפש שהתורה נותנת. יש לי שאלה שמאוד מקשה עלי, הרי אנחנו מלאים חסדים ב"ה, נותנים צדקה

קרא עוד »
דילוג לתוכן