איך להתפטר מטיקים?

שאלה:

שלום למערכת ישיחנה היקרים!
רציתי לספר לכם דבר מה שאולי תוכלו לעזור לי בו.
אני בחור ישיבה בן 15 וכבר מגיל קטן יש לי התופעה הנקראת טיקים שזה מורגש בעצם כאנרגיות או וויסות באזורי הגוף ורצון עז לכווץ את השריר שמה וקראתי שזה נובע בעצם מהתכווצות שרירים פנימיים שהמוח שלנו שולח לגוף באזורים מסוימים שהגוף יעשה כן, תכלס כבר מגיל קטן זה ליווה אותי ושהייתי ילד קטן זה היה מגיע בשיעולים וההורים שלי שלחו אותי לטיפול על זה וזה עזר למשך תקופה זה חזר אליי בעיניים ובידיים קצת ברגליים הלכתי שוב וכזה חצי סיימתי את הטיפול (בכיתה ו' בערך) והתעלמתי מזה שהטיפול לא הסתיים, תכלס בכיתה ז' זה חזר לי רק במצבי לחץ ובכיתה ח' זה כבר היה לי לתקופות, בשיעור א' ישיבה קטנה זה עלה רמה לחלוטין ונהיה רציני ואני כבר ממש סובל מזה, אני כרגע בשיעור ב' ישיבה קטנה וזה ביום יום לא מורגש לי בכלל כי אני עסוק ושאני עסוק ומוסחת דעתי זה מפסיק אבל בזמנים כמו שאני מנסה להתרכז ולחשוב ושאני תקוע בלימוד גמרא הלכה וכדו' אני מרגיש את זה וזה ממש מציק לי ובתפילות זה בכלל נוראי! אני לא יכול להתפלל כמו בנאדם, עכשיו אני אחד שמתפלל די ארוך ומנסה לכוון בתפילות וזה ממש תוקע אותי, כמובן אני מקבל את זה באמונה שלימה שהכל לטובה, אבל נראה לי הגיע הזמן שאטפל בזה, עכשיו זה מופיע לי בדרך כלל בזמנים שהזכרתי שאני מנסה להתרכז ולחשוב במצבים שאני תקוע בהם כמו לימוד גמרא לא מובנת וכדו' וגם בתפילה וזה אני בא להוסיף שאני ברגש שלילי כלשהו כמו עצבות לחץ וביחוד כעס ובתור אדם עם מידת כעס גדולה זה משגע אותי יש לי את זה כרגע בעיקר בגב אז בתפילות זה בכתפיים אבל בדרך כלל בלחץ כמו תקיעות בגמרא זה ברגליים ואני לא יכול לשבת כמו בנאדם ושאני לחוץ או עצבני זה בגב וזה ממש משגע, אז תהיתי ואשמח אם תוכלו לעזור לי בזה, להסביר לי ממה זה נובע, למה זה רק לי ככה, מה זה קשור לרגשות, למה זה מופיע לי בתפילות, וכמובן איך ניתן להיפטר מזה ואם אוכל אפילו לטפל בעצמי להתפטר מזה, אשמח אם תענו במהירות עם פרטים רבים ובבהירות רבה, תודה!!!

שלום לך שואל יקר

קראתי את מכתבך מספר פעמים והוא מאוד נגע לליבי. מכיוון שאני לא מכיר את מצבך המדויק, אתייחס עד כמה שניתן בהתאם למה שאני מבין את מצבך, ואשתדל לענות חלק מהשאלות שהעלית בגוף המכתב.

אתה מתאר שאתה מתמודד עם "טיקים" מגיל קטן, שבמהלך השנים חווית אותם בצורה של אנרגיות ורצון עז לכווץ את השריר. בהמשך המכתב תיארת שזה התבטא דרך שיעולים שהיו תוקפים אותך, וכך גם בתחושת בידיים וברגליים. תיארת שהיו שלבים בחייך שמצבך הוטב בעקבות טיפול שעברת. אך ממה שאני מבין במצבי לחץ את המרגיש שזה חזור ובכל פעם זה מתבטא באופן שונה בצורה פיזית. כיום אתה מתאר שבדרך כלל שאתה עסוק ודעתך מוסחת אתה מצליח להתמודד עם זה ועיקר הקושי מתבטא בתפילות ואתה ממש מתקשה להתפלל באופן שאתה מרוכז. ובעיקר במצבי לחץ שאז אתה מרגיש את ההחמרה של הסימפטומים.

ראשית הקושי שאתה מתאר מאוד מובן בפרט שאתה רוצה להתפלל או ללמוד וחשוב לך הריכוז דווקא בזמנים, אז הקושי רק עולה.

חשוב לי לציין שאני מאוד מעריך את הרצון שלך לעזור לעצמך, ועם רצון כזה אין לי שתצליח עם להתמודד טוב יותר ובצורה הטובה ביותר עבורך עם הקשיים שתיארת.

שאלת מספר שאלות ואנסה לענות לך: לגבי שאלתך ממה זה נובע? ראשית נגדיר את התופעה. "טיקים" הם תנועות פתאומיות שחוזרות על עצמן או צלילים שקשה לשלוט בהם.

הם מסווגים בדרך כלל לשתי קטגוריות עיקריות, טיקים מוטוריים וטיקים ווקאליים. "טיקים מוטוריים": כוללים תנועות פתאומיות, לא רצוניות של שרירים או קבוצות שרירים.

הם יכולים להתבטא כמצמוץ, העווית פנים, טלטלת ראש, משיכת כתפיים או תנועות מורכבות יותר כמו קפיצה או סיבוב.

"טיקים ווקאליים": אלו קולות פתאומיים, לא רצוניים, שיכולים לכלול כחכוח גרון, נהמות, הרחה או אפילו אמירת מילים או ביטויים מחוץ להקשרם.

הסיבה המדויקת לטיקים אינה מובנת במלואה, אך מאמינים שהם מערבים חריגות באזורי מוח מסוימים, נוירוטרנסמיטורים (חומרים שונים שמופרשים במערכת העצבים כגון דופמין, ואולי גם גורמים גנטיים.

לגבי שאלותיך איך זה קשור לרגשות? ישנו קשר בין הגוף לנפש, וכמו כן ישנו קשר בים הנפש לגוף,

כל אחד מושפע מהשני וישנה הלימה בין שניהם, כך שכאשר הנפש מתמודדת עם קושי ואין לה ביטוי דרך הרגשות, סביר להניח שהגוף יבטא את הקשיים דרך הגוף.

ולכן ישנה חשיבות רבה לבטא את מה שאנחנו מרגישים באופן שמיטיב איתנו. ולכן ככל הנראה במצבי לחץ שאתה מרגיש בנפש, הן משפיעות באופן ישיר על הגוף וה"טיקים" מתגברים ומתעצמים.

ישנם דרכי טיפול שונות להתמודד עם הטיקים, וכפי שבעצמך נוכח לראות על עצמך שעזר לך בעבר אתאר חלק משיטות הטיפול שקיימות (חשוב לי לציין שהטיפול בשיטות שאציין חייבות רק על די איש מקצוע בתחום (בעל תואר שני טיפולי):

א.  מתן מידע על טיקים ואופיים יכול לסייע בהפחתת חרדה ומצוקה הקשורים אליהם.

ב. טיפול התנהגותי- טיפול זה כולל אימון למודעות, שבו אנשים לומדים לזהות את הדחף לעשות טיק, אימון תגובה מתחרה כדי להחליף את הטיק בתנועה רצונית או פעולה שאינה תואמת את הטיק. כאשר זה משולב בטכניקות התנהגותיות שונות כדי לסייע בניהול טיקים ביעילות.

ג. במקרים קיצוניים ישנם תרופות שיכולות לעזור, אך הם יינתנו רק לאחר אבחון של רופא שמומחה לכך.

הדרך שאני יכול להציע לך כשלב ראשוני שתוכל לעשות בכוחות עצמך, היא שינויים באורח החיים הקיים שלך,

לדוגמא: ביצוע פעילות גופנית סדירה, שמירה על תזונה בריאה והבטחת שינה מספקת יכולים כולם לעזור להפחית את תדירות וחומרת הטיקים.

באם תרגיש שלא הצלחת לעזור לעצמך, אני מציע לפנות לאיש מקצוע בתחום שיעזור לך להתמודד נכון עם המתחים שאתה חווה ושככל הנראה משפיעים עליך.

אני מאוד מעריך את הכנות והאומץ שלך לשבת ולכתוב על הנושא שהעלית, אין לי ספק שהקשיים אותם תיארת מטרידים אותך הרבה זמן, יחד עם זאת נראה שהחלטת לעזור לעצמך. זה רק מוכיח כל הכוחות והמשאבים שקיימים בך שיעזרו לך להתמודד עם הקשיים שהעלית.

עם כחות ומשאבים אלו, ועם הרצון לעזור לעצמך, בטוח שיהיה לך קל יותר להתמודד עם הנקודות שהעלית. אני מאחל לך המון הצלחה בהמשך.

יוחנן

 

 

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

אין לי מטרה בחיים

אני חי לבד, ומשעמם לי, אני עובד כל היום. ונמאס לי מהשיגרה ומהכל בעצם. אני מרגיש מבוזבז כי אני יודע שיש לי הרבה מה למכור. אבל אין לי למי. הייתי

קרא עוד »
דילוג לתוכן