תפילה במניין באתר זום

שאלה:

בס"ד האם אפשר להגיד קדיש בתפילה במניין דרך אתר "זום"?

תשובה:

שלום וברכה,שאלה גדולה וחשובה שאלת.

באופן עקרוני עמדת הפוסקים היא שצירוף למניין הוא באמצעות התכנסות פיזית למקום אחד ואין צירוף למניין נעשה דרך האינטרנט. למרות זאת אם יש מניין במקום אחד, כתב הרב יצחק יוסף שאפשר בשעת הדחק להצטרף באמצעות האינטרנט לתפילתם וכן לענות אמן אחר ברכותיהם וכיוצא בזה, אבל לא נוצר צירוף של עשרה על ידי האינטרנט.

(היה מקום לומר שראיית פנים אף היא מועילה לצירוף וכמו שכתב בשולחן ערוך אורח חיים סימן נ"ה סעיף י"ד שאם מראה להם פניו מצטרף לעשרה, [ובערוך השלחן כתב שם שאפשר שהטעם משום שעיקר השראת השכינה היא על הפנים] וכתב שם המשנה ברורה שסברת הדין הזה היא משום שמדמה דין תפילה לזימון שבראיית אלו את אלו יש צירוף ולא צריך נוכחות פיזית בחלל אחד, מכל מקום כתב הערוך השלחן שם סעיף כ' שזה רק ביחיד להצטרף לתשעה וכן דווקא כשהוא לא נמצא במחיצות אחרות אלא ברחוב או בעזרה של בית הכנסת.)

כמו כן ישנה מעלה של תפילה עם הציבור כפי שכתב הכסף משנה בתחילת פרק ח' מהלכות תפילה וברשב"ש סימן כ"ד ולכן יש מעלה להתפלל בשעה שהציבור מתפללים, אולם גם בזה נראה שאין תפילה בשעה שתוכנת אינטרנט פתוחה יכולה להיחשב כתפילת הציבור לעניין זה ואולי יש מעלה של יותר יחידים שמתפללים וכמבואר בשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' סימן מ"ז, אבל גם זה לא נראה שמתקיים דרך זה שהאינטרנט פתוח בביתם וניתן לראותם. ועוד נראה שזה יכול להפריע הכוונה ולהסיח דעת מהתפילה. לכן בשעה שאי אפשר ללכת להתפלל עם הציבור, יכוון לשעה שהציבור מתפללים ויתפלל ביחידות וישתדל שלא יסיח דעתו באמצעות מכשירים למיניהם.

אולם ייתכן שיש מקום לדון לעניין פרהסיא לגבי חילול וקידוש השם וכן לגבי ברכת הגומל בעשרה שעניינם פרסום וידיעת רבים, שאולי יועיל כשאומרם ורואים בו דרך מצלמות אינטרנט. (בעניין שמיעה דרך טלפון וכדו' ראה שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק ב' סימן ק"ח, אגרות משה ד צא, מנחת שלמה א ט, ציץ אליעזר ח יא, יחוה דעת ב סח,)

הפוסקים הקפידו שלא לומר קדיש במקום בו אין קיום של ונקדשתי בתוך בני ישראל וכעין מה שכתב בשולחן ערוך סימן תקס"ה סעיף ה' שאין ליחיד לומר יג מידות דרך תחנונים משום שזה כדבר שבקדושה. ובקדיש מבואר בסימן נה שאומרים אותו בעשרה ומקורו במסכת סופרים פרק י' ורמב"ם פרק ח מהלכות תפילה ולכן גם קדיש אין לאומרו ביחידות. (ואין נראה לחלק בין קדיש בסדר התפילה לקדיש יתום, שהקדיש עניינו קידוש השם בעשרה וכך עיקר תקנתו וכמו שכתב רבינו יונה ברכות יג בדפי הרי"ף שאף שקריאת שמע קדושתה יתרה מכל מקום לא תקנוה לומר בעשרה, אבל קדיש עיקר תקנתו הוא לאומרו בעשרה ולכן אין לאומרו ביחיד. ראה ראש יוסף מגילה כג, ובאליה רבה סימן קכ"ח ס"ק א')

לכן נראה להלכה למעשה שניתן לענות לקדיש הנאמר בבית הכנסת כשיש שם מנין, אף כששומע ורואה דרך האינטרנט, אבל לומר קדיש במקום בו אין עשרה אלא רק רואים את פניהם דרך האינטרנט, אין בכך צירוף גמור לדבר שבקדושה ויש להימנע מלומר קדיש ודבר שבקדושה לא בעשרה.

בברכה שנשמע ונתבשר בשורות טובות.

רפאל

מקורות: שלחן ערוך אורח חיים סימן נ"ה, ערוך השלחן שם סעיף כ', שו"ת יחוה דעת חלק ו' סימן ה', שם חלק א' סימן מ"ז, ילקוט יוסף סימן צ ובהערות שם, ילקוט יוסף דיני סליחות עמ' נ' הערה ט'

חוששת על ההורים שלי

אני הבת הקטנה במשפחה והרוב כבר נשואים נשארתי עם אח שגדול ממני בכמעט 8 שנים והוא גם לא הרבה בבית ההורים שלי כבר מבוגרים ואני מאד מפחדת שיקרה להם משהו

קרא עוד »

אני צריכה לחשוש מהקפידה של אבי?

אני בחורה בת28 , חרדית ב"ה, רווקה. אני הבכורה במשפחה של שבעה ילדים. חווינו חיים מאוד מאתגרים ולא פשוטים. אבא שלי אדם קשה מאוד. עם הפרעת אישיות לא פשוטה. הוא

קרא עוד »

געגוע לבנות שלי

שלום. עוד מעט יהיו ארבע שנים מאז שנזרקתי מביתי ונאסר עלי להיפגש עם בנותי.. על אף הזמן שעובר, אני לא יכול להתנחם מהריחוק מארבע הילדות החמודות שלי ועל שאני לא

קרא עוד »

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

השארת תגובה

שאלות נוספות:

דרישות כספיות בשידוכים זה ראוי?

שלום רב בישיבות הליטאיות החשובות נהוג לדרוש בשידוכים סכום נכבד מאוד (600-800 אלף לבחור קלאסי) וחוץ מזה מחפשים בחורות שעובדות עם רווח חודשי גבוה (תכנות ריאת חשבון וכדומה) א' אולי

קרא עוד »

יש לי פחד מוות!

ישיחנה שלום! רציתי לשתף…. אני בחורה בת 18 ואני סובלת מפחד נוראי שפוקד אותי רוב היום אני מתעוררת איתו והולכת לישון איתו פחד ממות. אני פשוט מפחדת מזה מאוד אני

קרא עוד »

קשה לי לשתף ברגשותי

אני מרגישה קושי גדול בלשתף אנשים בחיי ויותר מכך בריגשותי…
אני כולאת את הכל בליבי הקטן והוא כבר על סף תסיסה, כמה אפשר לשמור?
זה קשה לי מאד אני לא מעזה לבכות ליד אנשים וגם לעצמי אני נמנעת שמא מישהו יראה עקבות דמעות…
אני מרגישה שאני נמנעת להראות לאנשים את חולשותי והם מכירים רק את הצד החזק שבי..
לא יאמינו שגם אני נשברת לפעמים….
כשמדברים על משהו שקשור לרגש כל שהוא אני מתקפלת בתוכי ונשארת זקופה כלפי חוץ.
האנשים שסביבי חושבים שאני בן אדם ללא רגש ואני ממש לא כזאת אלא אני לא מעזה לבטא אותו…אני מבחינה בניואסים דקיקים שרבים לא שמים לב לכך..
מה אפשר לעשות כדי שאני אעז לפרוק יותר…?

קרא עוד »

אמונת חכמים בימי קורונה

מעולם לא הייתח 'חזק' באמונת חכמים. אף פעם לא היה לי ספק שרבנים יכולים לטעות (במיוחד כשמספקים להם נתונים חלקיים). אבל תמיד הבנתי שהרבנים הם בעצם אנשים גדולים, רק שלפעמים

קרא עוד »

מתקשה להתחבר לתפילה

כול הזמן אומרים לי להתפלל ולקום בזמן ולא לאחר, וקשה לי מאוד. אני מתפלל כמובן אבל לא כל כך מתחבר לתפילה.  ולא רק זה אלא אני צריך לקום כול יום בשעה

קרא עוד »

אני לא מתחבר ללימוד הגמרא

אני בישיבה וטוב לי שמה בסך הכל. יש חברים ואוכל והכל . אבל מה שמעצבן אותי זה שכל היום לומדים גמרא . פעם בחיידר הייתי טוב בגמרא והייתי מקבל ציונים

קרא עוד »
חשש מנערוון בתפילה ותחושה לא נעימה

לא מצליח להתחבר לתפילה

אני אברך בן 26, נשוי + 2, לומד תורה כל היום. כל זמן פנוי שיש לי מהאשה והילדים, אוטומטית אני נשאב ללימוד, זה מעניין אותי ומושך אותי, וברוך ה' כמעט

קרא עוד »

איזה תועלת תהיה לי מלימוד תורה?

אני תלמיד ישיבה חרדי (אציין שאני אינטליגנטי) אני מאוד מעריך את לימוד התורה יש לזה יופי בנוסף לצווי הבורא, אבל בסופו של דבר זה לא מעשי. לא צומח מזה כלים טכנולוגיים חדשים

קרא עוד »

לא מבין את הגמרא!

ישיחנה שלום! רציתי לשאול…. אני לומד בישיבה גדולה שעור א, ולא מצליח ללמוד לא מבין גמרא וכולי עד היום הצלחתי לסחוב ולשחק את עצמי כבחור בסדר בישיבה קטנה אבל כיום

קרא עוד »

איך נפטרים מתלות באחרים ובסביבה?

שלום, מאז שהייתי קטנה אני רגילה שסובבים סביבי, קיבלתי מענה אדיב ומהיר ו"זכיתי" בעקבות כך לכינוי 'ילדת תפנוקים'. אך, הבעיה העיקרית שנוצרה זו התלות. תלות בהורים, תלות בחברה וכו'. אני

קרא עוד »

שאיפות גבוהות בלימוד תורה

כילד וכנער הייתי מתמיד גדול, וגם הייתי הכי מוכשר בכיתה ובכל המקומות שהייתי, וכך שהייתי כביכול 'מבטיח' היה ברור לי שאצא תלמיד חכם, ובאמת הייתי בכיוון. למדתי גם כי רציתי

קרא עוד »
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן