כבר לא מצליח להנות מלימוד התורה

שאלה:

אני בחור בן 23 ואין לי חשק ללמוד
בעבר הייתה לי הנאה גדולה בלימוד, והיום אני בקושי מצליח לפתוח ספר

שלום לך שואל יקר!
שאלתך נכתבה בקיצור נמרץ.
אתה מבטא במילים ספורות את הצער מאובדן החשק ללימוד תורה.
אבל למרות שהמילים נכתבו בקיצור, אין ספק כי מאחוריהן עומד סיפור מתמשך וכואב.
זיכרון הימים בהם הלימוד היה ערב וממלא עבורך, וודאי גורם לך מפעם לפעם לגעגוע וכאב.
געגוע לימי העבר, ימים שבהם התורה הייתה מתוקה וערבה, וכאב על ההווה בו אתה חש רחוק ומנותק.
אך דע לך, כי גם אם כעת אתה חש שאפילו פתיחת ספר, היא קושי עבורך, הדרך לשוב ולאהוב את התורה, עדיין פתוחה עבורך.
אתה מספר שאין לך חשק ללמוד תורה. הבה ננסה יחד להבין לרגע, מהי בכלל התורה הזו:
תורתנו הקדושה, היא חכמה אלוקית מופלאה. חכמה נשגבת ופלאית, שהמלאכים לא הבינו בכלל כיצד היא יורדת אל בני האדם הגשמיים.
ואם כך, בדרך הטבע בני אנוש לא יכולים להבינה ולהשכיל בה.
אך הקב"ה באהבתו אותנו הוריד לנו את תורתו, ונתן לנו את הכלים, כיצד גם אנו קטני החומר ובעלי הצורה, יכולים לקבל את חלקנו בתורת החיים.
אך מובן מאליו, שאם זו איננה חכמה ארצית רגילה, הדרך לקנות אותה גם היא שונה משאר חכמות העולם.
כדי לקנות כל חכמה אחרת, נדרש כישרון מתאים, ריכוז, ומוטיבציה. מי שיש לו את הכלים הללו, יכול לקנות כל חכמה שיבקש.
לא כך היא התורה. התורה היא חכמה אלוקית, וכדי לקנותה, עלינו למלא תנאים אחרים.
המתכון כיצד רוכשים חכמה אלוקית, שונה בתכלית מהמתכון כיצד רוכשים חכמה ארצית גשמית.
לימוד התורה דורש לא כישרון, מנת מישכל, או עצבי ברזל, אלא כנות, התמסרות, וטהרת הלב.
כאשר הלימוד נעשה בלא טהרת הלב, התורה הופכת מסם חיים לסם מוות.
כאשר אתה מספר על כך שהלימוד כבר לא נותן לך את הסיפוק ואת המתיקות שהוא היה נותן לך בעבר, עלינו לחפש יחד מה לא מתנהל נכון.
הקב"ה נתן לכל יהודי את החלק שלו בתורה, ואין ספק שגם לך יש חלק ראוי ומכובד. אך עלינו לחפש מהו בדיוק המעכב שלך להגיע לחלק המיוחד שלך.
אינני יודע מהו התהליך שהביא אותך למצב בו אינך מוצא טעם וערבות בלימוד התורה.
יש להניח שחווית חוויות שליליות ממושכות רבות הם שהביאו אותך למצב זה. אך מן הסתם יש דבר אחד שיתכן אולי שמשותף לכולן:
חז"ל מלמדים אותנו כי "אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ." (ע"ז י"ט.)
ישנה חשיבות גדולה מאוד לכך שאדם ילמד את מה שהוא אוהב ומתחבר. כאשר אדם מוצא דברים בתורה, שנפשו חושקת בם, אות הוא לכך, שזה הוא החלק הצפון עבורו בתורה.
זה לא רק דבר הגיוני ונחמד ללמוד את מה שאתה אוהב. זה הכרחי ללמוד את מה שאתה אוהב.
אם זה מה שאתה אוהב, סימן שזה מה ששלך.
עליך פשוט לחפש מהו הלימוד הערב עליך. ארון הספרים היהודי הוא ארון רחב מאוד, והוא כולל בתוכו, אינספור תחומי ידע והעמקה.
יתכן שהלימוד העיוני הוא זה שיש בו כדי להרוות את נפשך, ומאידך יתכן שדווקא לימוד מהיר ומקיף יש בו כדי לתת לך סיפוק.
אתה יכול לחפש את הסיפוק גם במחוזות שונים מאוד מלימוד גמרא. יתכן שדווקא לימוד של ספרי הגות ומחשבה כדוגמת מהר"ל או ספרי הרמח"ל, הם המתאימים עבורך, או ספרי חסידות שונים.
לעיתים גם לימוד תנ"ך יש בו סיפוק והנאה מיוחד.
עליך לצאת למסע עם עצמך, ולהבין מהו הלימוד שאליו נפשך נכספת, ולעסוק בו.
נסה לחשוב כמו כן, האם מקום הלימודים שלך הוא מקום שמעניק לך נוחות והנאה, האם זה מקום שבו אתה מקבל משוב חיובי, האם יש לך חברותות מתאימות.
בעזרת השם, כאשר תמצא את הלימוד המועדף עליך, במקום המועדף עליך, תזכה ותגיע לחלקך בתורה.
מזמין אותך לשוב ולשוחח בכל עת שתחפוץ, ומאחל לך הצלחה רבה.
דניאל אברהם.

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

תפילה ובטחון על רוחניות

ישיחנה שלום! רציתי לשאול… חובת הלבבות בשער הבטחון פרק ד' כותב שלא שייך תפילה ובטחון על רוחניות כי לא שייך בזה ספקות, כי הכל כבר נצטווה, מה שכן שייך בו

קרא עוד »
איך מפסיקים את המריבה בין אחיות

מה יחס התורה להפרעת אישיות?

רציתי לשאול…. רציתי להבין האם הפרעת אישיות במבט התורה היא מחלה או מידות פגומות? ואם זאת מחלה האם נחשבים בגדר שוטה?       שלו' וברכה,   במענה לשאלה בנוגע

קרא עוד »
דילוג לתוכן