חשש מיום הדין הקרב

שאלה:

איך אפשר להגיע ליום הדין כשאני עדיין מתמודדת ללא הצלחה בנסיונות קשים, ואין בכוחי עדיין לעשות תשובה, משום שעוד לא הגעתי למקום הפנימי בלב שמאפשר זאת??

תשובה:

שלום יקרה,מאז ששלחת את השאלה יום הדין רק התקרב והשאלה מתעצמת. הלוואי שלא הייתי מבינה מה את כותבת כי אני עצמי הייתי מרגישה ממש מוכנה ליום הדין. לצערי גם אני במצב דומה: עדיין לא יכולה לסמן וי ולומר שהגעתי למקום הפנימי בלב שמאפשר זאת. אז אענה לך מה שאני עונה לעצמי, ויחד נעשה סדר ונדייק בהבנת המושגים 'דין' ו'תשובה':

1. ראש השנה הוא לא יום של 'חיסול חשבונות' וסיכום סופי של מאזן הזכויות והחטאים. הדין המסכם הזה נעשה לאחר 120, כאשר אדם סיים את פעילותו בעולם. ראש השנה הוא במהותו יום חידוש התיפקוד של העולם ושל כל אדם בעולם. ביום כזה חשוב להגדיר מה תפקידו של כל אחד מהמשתתפים במערכת: מי המלך, מי העבד, מי הבן ומי חס ושלום יוצא מהמשחק. לכן עיקר העבודה הרוחנית שלנו בראש השנה היא לא חזרה בתשובה אלא ההכרזה שה' מלך, ושאנחנו רוצים ומוכנים מכאן ואילך לקבל על עצמנו את מלכותו.

2. הדין של ראש השנה אינו עוסק בשאלה כמה מצוות ועבירות יש לנו, אלא כמה סיכויים יש שנהיה חלק פעיל ותורם למלכות שמים בשנה הקרובה. ברור שמאזן המעשים שלנו הוא נתון חשוב אבל זה לא הנתון היחידי. אנחנו לא אמורים להגיע ליום הדין מושלמים ונקיים, אלא עם הצהרת כוונות רצינית ביותר להשתפר, בתקווה שנזכה בשנה נוספת כדי להתקדם.

3. נשמע מוזר, אבל זו אמת: אדם לא חייב להצליח, הוא חייב לנסות מכל הלב, בחכמה וביעילות. זה אומר שאם באמת אין בכוחנו להתמודד בניסיונות קשים, אם אין בכוחנו לעשות תשובה, אם אין בכוחנו לבקוע את המקום הפנימי בלב – מה שנדרש מאיתנו הוא להמשיך לשאוף ולנסות, לבחון דרכים חדשות ולבקש עזרה (מה' ואולי גם משליח בשר ודם). שמת לב בכמה פסוקים ותפילות אנחנו מבקשים שה' יעשה את העבודה עבורנו ? הנה דוגמאות: 'השיבנו ה' אליך ונשובה', 'לב טהור ברא לי אלוקים', 'הרב (כלומר: הרבה) כבסני מעווני, ומחטאתי טהרני', ועוד ועוד.

4. יש פלוס גדול בלהגיע ליום הדין עם לב כבד, והוא הענווה, התחושה שלא מגיע לי ואני מבקשת כמתנת חינם הזדמנות לתקן. כך בתפילה: 'איך נפתח פה לפניך…', 'עשה למענך אם לא למעננו' ועוד.

מתוך חשיבה כזו אני משתפת אותך ברשימת שאלות למחשבה, לדעתי זו ההכנה הנכונה לקראת הדין לאנשים כמונו, שכנראה הולכים להגיע ליום הדין עם כמה וכמה התמודדויות לא פתורות:

• ה' מלך על העולם – מה זה אומר לי? איפה זה בא לידי ביטוי בחיי?

• עד כמה איכפת לי וכואבת לי העובדה שמלכות ה' לא מספיק זוכה להכרה בעולם?

• איזה דברים אני מוכנה לעשות בשנה הקרובה מתוך ההבנה שה' הוא אדון העולם?

• במה התקדמתי בשנה שחלפה? מה עזר לי להצליח? ואיך אוכל לשמר ולהרחיב את ההצלחה?

• איך הייתי רוצה לצאת מההתמודדויות שאני עדיין בתוכן? מה הייתי מאחלת לעצמי שיקרה?

• בהנחה שאני לא סתם רוצה להיכשל – מה המחסום שמונע ממני כעת להגיע למקום הפנימי בלב ולחזור בתשובה? מה אני יכולה לעשות בקשר לזה?

• מי האנשים שיכולים לחזק אותי, ומה עלול להחליש?

• מה עלי לעשות כדי שלאורך השנה הקרובה אשאר מחויבת לבחירה שלי להמליך את ה' על חיי?

אלה רק רעיונות, אני בטוחה שתוך כדי קריאה עולים בך רעיונות נוספים, וממוקדים יותר בחייך. משאלתך אני מבינה שאת לא מתכוונת לנחות לראש השנה בלי מחשבה, וכבר התחלת להתדיין עם עצמך בנושא. מציעה לך לקחת עוד צעד ולקבוע פגישה עם עצמך. פגישת הכנה וחשבון נפש שבה תחזקי את החיבור שלך למלכות שמים ואת הרצון לעמוד בניסיונות מתוך קשב למקום הפנימי שבלב. תמצאי לך מקום שקט וזמן פנוי כדי להכין סנגורים שיבואו איתך ליום הדין, ויספרו למלך העולם על הנתינה הנאמנה שמבקשת לעובדו בלבב שלם.

מאחלת לך כתיבה וחתימה טובה בספרם של צדיקים וצדקניות, שמקבלים עליהם את מלכות שמים ברצון. תזכי לכוחות מחודשים וסיעתא דשמיא בניסיונות שנשלחו אלייך, וללב פתוח לעבודת ה'.

ברוריה

8440143@gmail.com

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

תפילה בבית הכנסת בשבת

לאור המצב במדינה. ולאור ההנחיות שאין להתקבץ יותר מ-10 אנשים במקום אחד.כיצד עלינו לנהוג לעניין תפילות השבת בבית הכנסת?בית הכנסת שלנו די גדול. ויש אפשרות לשמור מרחק של 2 מטר

קרא עוד »

אפשרי בכלל לקיים את כל המצוות?

שלום וברכה לרבנים החשובים אחי בחור "חרדי" לומד בישיבה, הוא שאל אותי: שלכאורה המצוות לא הגיוניות מכיון שיש מצוות שכמעט ובלתי אפשרי לאדם נורמאלי לקיים אותם בשלימות, ובפרט את "כל

קרא עוד »
דילוג לתוכן