אני הולך לישון מאוחר מדי בישיבה

שאלה:

שלום אני בחור בשיעור ג' באחת מהישיבות הגדולות הנחשבות בארץ ואני חושב שעיקר מה שמפריע לי בעליה זה העניין של השינה מאוחר שלא יודע למה תמיד אני הולך לישון בלילה אחרי 3 בלילה רציתי לשאול מה עושים בעניין.
תודה רבה

 

 

שלום לך בחור בן עלייה יקר.
זכינו בימים האחרונים לחגוג את חג השבועות, שזהו יום חגם של לומדי התורה, ודומה שאין כבוד תורה גדול כשאלתך.
בחור בן עלייה שגדל ועמל בתורה, ומנסה לטכס עצה איך להשתפר, וכיצד הוא יכול לגדול בתורה באופן משובח יותר, זהו כבוד התורה מאין כמותו.

משמח לראות כי זכית להימנות בין הבחורים האיכותיים של עולם הישיבות, בחורים שהתורה היא הדבר החשוב ביותר בעולמם, וחשוב להם באמת לגדול ולהתקדם.
התופעה שאתה מדבר עליה של שינה מאוחרת, היא תופעה נפוצה מאוד בישיבות, שאכן מביאה לקושי גדול ביכולת להתרכז למחרת, ומביאה לירידה גדולה בהישגים הלימודיים. אך בגלל שזו בעיה נפוצה כל כך, בחורים רבים מזניחים את המלחמה עליה.
יש לא מעט שאף סבורים ששינה מאוחרת היא מאפיין "ישיביש" מאוד, בעוד ששינה בזמן היא דבר שמאפיין יותר "בעלי בתים" (בז'רגון הישיבתי). זו כמובן טעות גמורה, וכפי שאנו יודעים היטב, גדולי ישראל לכל אורך הדורות, תמיד הקפידו על זמני שינה מסודרים וקבועים, ותכננו היטב את סדר יומם.
המלחמה בשינה מאוחרת בישיבה, מורכבת יותר בישיבה מאשר בבית, מפני שבניגוד לכל משפחה שבה בדרך כלל כשהשעה מתחילה להתאחר, כולם הולכים לישון, ונוצרת אווירה של שינה, בישיבה בדרך כלל אין אווירה של שינה בלילה.
גם אם יש חדרים שבהם מקובל ללכת לישון מוקדם, הרי שבפנימייה ובבית המדרש האווירה תוססת הרבה אחרי השעות הקטנות של הלילה, ומהסיבה הזו הקושי לישון מוקדם בישיבה הוא משמעותי.
לאחר שעות לימוד רבות כל כך בחורים נהנים לשוחח ביניהם על מאורעות הזמן, וללכת לישון מוקדם, עשוי לעיתים להרגיש כמו החמצה של ההווי החברתי.
הרבה פעמים בחורים שמחליטים להתחזק בנושא ולשנות את מנהגם לישון מאוחר, מצליחים במשך כמה ימים או שבועות, אך נוחלים אכזבה בהמשך הדרך. הסיבה היא כאמור מפני שלא פשוט לשחות נגד הזרם.
בשל העובדה שזו התמודדות מורכבת, כדי לצלוח אותה ולשנות את ההרגלים לטווח ארוך, חשוב לעבוד באופן שיטתי ויעיל.
אנסה לתת לך כמה כלים כדי שתוכל לקחת לפחות חלק מהם, ולבנות לך תכנית כיצד לשנות את ההרגל לישון מאוחר, וננסה לגבש יחד תכנית המורכבת מחמישה שלבים:
השלב הראשון הוא "המודעות לבעיה".
בשלב הראשון תצטרך להבין מדוע בדיוק הבעיה קוראת. אתה בחור חכם, ואתה מבין היטב שבהליכה לישון מאוחר יש מחירים. הסיבה שאתה בכל זאת בוחר בשינה מאוחרת, זה מפני שיש לך תמריצים לעשות זאת.
בשלב הראשון, שב עם עצמך ונסה לחשוב מהם התמריצים האלה. מה מפתה אותך בלהישאר ער. האם זה ההווי החברתי? האם יש שיעור או פעילות חברתית שמתרחשת בשעות המאוחרות שאתה אוהב לעשות, וזה גורר אותך להישאר ער עד מאוחר? אולי זה בכלל נטייה טבעית לרצות להישאר תמיד ער ככל הניתן?
למה זה חשוב להבין את זה? אתן לך דוגמא שתמחיש זאת:
אדם מעשן שכועס על עצמו מדוע הוא מסכן את בריאותו ומעשן, עשוי לחשוב רק על המחירים שהוא משלם כשהוא מעשן. אבל זה לא נכון. הוא לא רק משלם מחירים בעישון, הוא גם מתוגמל מהעישון. העישון מייצר עבורו סיפוק, שהוא זה שגורם לו לעשן שוב ושוב.
כדי שהוא יוכל לשכנע את עצמו מדוע כדאי להפסיק לעשן, הוא חייב להבין קודם מה גורם לו כן לעשן.
חשוב מאוד שתבין ותפנים היטב מהם התמריצים שלך לישון מאוחר, ורק אחרי שתבין מהם, תוכל להתקדם.
השלב השני הוא "מודעות למחיר".
לאחר שהבנת כיצד אתה מתוגמל מההרגל לישון מאוחר, עשה לעצמך רשימה של מחירים שאתה משלם בעקבות ההרגל הזה. המחירים לא מסתכמים רק בקימה מאוחר והפסד של זמני תפילה חשובים. זהו הפסד גדול מאוד, אך לא היחיד.
אתה יכול להפסיד גם שעות יקרות של צלילות מחשבתית, תחושה קשה של מפסידנות, ועוד מחירים רבים שרק אתה יכול לדעת.
השלב השלישי הוא החלטה לשנות עם הסכמה לשלם מחיר מסוים".
אחרי שהרווח וההפסד מההרגל לקום מאוחר יתבררו, תוכל לחשב באופן מסודר איזה מחיר אתה רוצה לשלם, כלומר מה הוא סולם הערכים שלך.
בכל החלטה שתבחר תידרש לשלם מחיר, אך ההחלטה שלך היא, איזה מחיר הוא כבד יותר, שאותו אתה לא מוכן לשלם. ברור שלכל החלטה יהיה רווח, אך חשוב שתרגיש ותבין, יהיה עליך גם לשלם מחיר!
כיון שאתה לא סתם הולך לישון מאוחר, אלא אתה עושה זאת בשל תשואה שזה מניב לך, לא יתכן לשנות את ההרגל, מבלי לשלם מחיר כואב. זה נשמע אולי טריוויאלי, אך אנשים רבים נשברים באמצע תהליכים שהם עושים לשינוי, כשהם פתאום מרגישים את המחיר שכרוך בשינוי.
ולכן לפני שמתחילים בכל תהליך חייבים, להפנים קודם שיהיה מחיר שנשלם, ולא רק שיהיה מחיר ערטילאי, אלא חשוב גם להבין מהו בדיוק המחיר שאותו נשלם והאם אנו מוכנים לכך.
בשלב הבא נרצה להתחיל כבר בשינוי בפועל. לא מספיק להסביר למוח הסברים מלומדים, צריך לסגל גם אסטרטגיה בעולם המעשה, כיצד בפועל נפעל.
אחד הדברים שיכולים לעזור לנו להשתנות הוא לקבל החלטה כיצד צריך לפעול, ולא כיצד לא לפעול. אם תחליט שאתה לא הולך לישון מאוחר, המוח שלך אולי יבין את הפקודה, אך לסייגים ואיסורים אף אחד לא אוהב לציית.
ולכן בשלב הרביעי שלנו נחליט כי "מגדירים מה כן לעשות, במקום מה לא לעשות".
אתן לך דוגמא כיצד תוכל ליישם זאת היטב: אל תחליט שבכל מקרה ב11:00 בלילה אתה מפסיק לשוחח עם הבחורים, אלא כי ב11:00 בלילה אתה הולך להתקלח. אל תחליט כי אתה לא קורא ספרים ועיתונים החל משעת השינה שלך, אלא כי בשעה היעודה אתה קורא קריאת שמע שעל המטה.
הפוך את הפעילויות המתוכננות שלך מפעולות שליליות לחיוביות, וכך בס"ד יהיה לך יותר מוטיבציה לפעול. כשההחלטה היא שלילית, אנו מסתייגים ממנה, ובוודאי בטווח הארוך.
והדבר החמישי והחשוב ביותר הוא "שיהיה קונקרטי".
חשוב מאוד שההחלטה שלנו תהיה מדויקת, ולא כללית. אל תקבל החלטה כי אתה רוצה להקדים את שעת השינה, זו החלטה כללית מידיי, שתאפשר לך להתחמק ממנה בפעם הראשונה שיהיה לך קשה. תחליט על שעה מדויקת שבה אתה מתחיל להתקדם לשינה, וכך תוכל לעמוד בה לאורך זמן.
אתה לא צריך אמנם להיות מדויק מידי, בני אדם הם לא רובוטים, ולא מן הנמנע שיהיו איחורים כאלו ואחרים. אך הדבר החכם ביותר הוא להחליט על טווח של עשר-עשרים דקות, שבהם אתה מתארגן לשינה. אתה אמנם נותן לעצמך מרחב תמרון מסוים, אך השתדל מאוד לא לחרוג ממנו.
מקווה מאוד שעם ארגז הכלים האלו יקל עליך להניע תהליך של מעבר להרגלים טובים יותר בשעות השינה, והדבר יביא תועלת.
לסיום חשוב לי להוסיף דבר נוסף. אחד הגורמים המרכזיים לשינה מאוחרת, היא תחושה כי לא הספקנו היום דיי, ולא נעים ללכת לישון בתחושה של ריקנות. זה הסיבה שאנחנו לא הולכים לישון מרצוננו, ורק כשהגוף שולח אותות מצוקה של עייפות גדולה, אנחנו הולכים לישון.
כשאדם קם מוקדם בבוקר, וכבר בעשר בבוקר הוא לאחר שעות לא מעטות של תפילה בכוונה, לימוד משמעותי, ועוד, הוא יגיע לשעות הלילה עם תחושה של סיפוק, והוא לא ירגיש תחושה של חוסר עשייה שתגרום לו להישאר ער.
הבעיה היא שזה דבר שמזין את עצמו. שינה מאוחרת גורמת לקימה מאוחרת מה שמביא ליום ללא עשייה מספקת. זה לכשעצמו גורם שוב לשינה מאוחרת, וחוזר חלילה.
התהליך של עצירת הגלגל הוא בהכרח לא קל, מפני שהוא דורש לפחות בהתחלה ללכת לישון ללא סיפוק. אך הבשורה הטובה היא שלאחר כמה ימים נכנסים לשגרה בריאה יותר, ולתחושת סיפוק, מה שמאפשר לנו בקלות רבה יותר ללכת לישון מסופקים ורגועים.
מקווה שהידיעה הזאת תועיל לך לצלוח את הימים הראשונים של השינוי בקלות רבה יותר, ותצליח להביא לשינוי הרגלים אמיתי לאורך טווח.
מעריך אותך מאוד על הרצון הכנה להתקדם ולהתפתח בעבודת ה', ומזמין אותך לשוב ולשוחח בכל עת שתחפוץ.
דניאל אברהם.

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

אני רווק מבוגר וקשה לי מאוד

הי לכם.. שאלה לי אליכם פשוטה אבל עם משקל כבד.. מה עושים בתקופת רווקות מתבגרת (27 וצפונה) בשביל לא להישבר ולא להישחק הן מבחינה רוחנית והן מבחינת זה שכבר יש

קרא עוד »

חוששת על ההורים שלי

אני הבת הקטנה במשפחה והרוב כבר נשואים נשארתי עם אח שגדול ממני בכמעט 8 שנים והוא גם לא הרבה בבית ההורים שלי כבר מבוגרים ואני מאד מפחדת שיקרה להם משהו

קרא עוד »
דילוג לתוכן