איך להביע מחאה?

שאלה:

שלום וברכה
מה לעשות עם פרסומי השחץ שעל האוטובוסים של חברת דן, האם נכון לפנצ'ר את הגלגלים של האוטובוסים בעקבות הפרסומים הללו?
זה מה שבא לי לעשות ואני לא יודע אם זו הפעולה הנכונה אשמח למענה.

 

 

שלום שואל יקר,
אני משיב לך מתוך כבוד לכך שפנית, וסומך עליך שזו לא סתם פרובוקציה או ניסיון לבחון אותנו. אתה ראית שקראנו לעצמנו בשם 'ישיחנה' ובאמת רצית להשיח את אשר על ליבך וזה בדיוק מה שהרגשת: שבא לך לפוצץ משהו או מישהו. זה כל כך בוער בך, שאתה אפילו לא שואל אם לפוצץ אלא איך.
ייתכן שאתה רואה את עצמך כמו פנחס עם הרומח, שקינא לה' ונלחם בחוסר צניעות במחנה ישראל.
אז רגע לפני שאתה פונה לאפיק הזה אני מציע לך לעצור ולמצוא את ההבדלים:
1. פנחס נהג כך אחרי שקיבל אישור ממשה רבנו.
2. פנחס עשה את זה בדחילו ורחימו ולא מתוך דחף אימפולסיבי.
3. פנחס היה מזרעו של אהרן, ובא ממקום של 'אוהב שלום', ואכן אחרי המעשה קיבל את ברית השלום.
יש עוד, אבל מה שאני מנסה לומר זה שמדרגת ה'קנאות' שמורה רק ליחידי סגולה ונקיי דעת, ואוי לנו אם ננהג בה כשאנחנו לא בדרגה הזו.
ולמה? הרבה סיבות:
1. כשאדם עובר את גבולות החוק ופועל באלימות (לפנצ'ר אוטובוס זה בהחלט עונה על ההגדרה הזו) הוא פוגע בנפשו ונעשה אדם חסר גבולות ואלים. זה לא נעצר באוטובוסים של דן. היום זה אוטובוס, מחר זה אדם. היום זה בגלל ענייני קדושה, מחר זה סכסוך על חנייה. צר לי לבשר לך אבל יהיו הרבה דברים בחיים שיעצבנו אותך ויעלו לך את הדם לראש. למען נפשך ועתידך חשוב מאוד שתלמד לנהל את הרגשות הסוערים שלך בלי לפוצץ דברים. חשוב שתמצא דרך לחיות בעולם שלא נראה ולא נוהג כפי שהיית רוצה. בחודשים האחרונים החברה שלנו הפכה לאלימה יותר מבעבר. זה מתבטא בהפגנות ברחובות (כן, גם הפגנות למען השבת או נגד הרכבת הקלה), וגם באלימות בכבישים (אנשים נהרגו בגלל וויכוח על עקיפה), וזה מחלחל אלינו. אז ברוך ה' אנחנו לא שורפים לשכן את הרכב מרוב קנאה, אצלנו זה לובש איצטלה דקדושה, אבל יצר האלימות הוא אותו יצר וחשוב שנזהה אותו ונקרא לו בשמו הנכון.
2. סיבה נוספת לא לפעול באלימות גם כשאתה ממש צודק היא שאם אין גבולות אז כל דאלים גבר. התורה מחייבת אותנו להישמע למוראה של מלכות, אחרת נחיה בעולם של אנרכיה. אוי ואבוי לנו אם כל אדם ירשה לעצמו לפעול נגד מי שלא מוצא חן בעיניו. זה כבר קורה בפשקווילים פרועים, בריסוס מודעות, והיו גם מקרים של מכות בתוך המחנה שלנו. הכל כמובן לשם שמים ובקריאות 'געוואלד'. תאר לך שבשכונות חרדיות מסוימות יפנצ'רו גלגלים של רכב שבו נוהגת אישה, כי לדעתם זה פריצות. בשכונות אחרות יפנצ'רו גלגלים של רכב שנוסע בשבת. בשכונות ממש טובות יפנצ'רו רכבים של נערים כמוך שיש להם גישה למייל! כך נראית חברת פשע וזה מסוכן לכולם. כחרדים, התרגלנו לראות במערכת המשפט והשיטור גופים זרים, שההוראות שלהן לא ממש מחייבות אותנו. דע לך נער יקר, אם ניקח את החוק לידיים זו תהיה סכנה גדולה, והיא תפעל כבומרנג ותפגע בנו.
3. בנוסף כדאי שתהיה מעשי ותיקח בחשבון שבמדינה שלנו עין רואה ואוזן שומעת, ואין סיכוי שתעשה פעולה כזו ולא תיתפס. מעבר למחיר האישי שתשלם (זה לא ייגמר בקנס כספי) אתה תגרום חילול ה' עצום ונזק גדול לחברה החרדית.
4. אם עדיין יש לך שמץ של מחשבה שזה מה שה' רוצה – גש לתלמיד חכם וירא שמים שמקובל עליך ושאל אותו אם הוא היה נוהג כך, או אם הוא ממליץ לך לנהוג כך. נראה לי שהתשובה ברורה מראש.
אז מה לעשות כשחברת דן מפרסמת תמונות לא ראויות?
קודם כל לכעוס ולכאוב שככה נראית ארץ הקודש ועיר הקודש. ולהתעצבן על כך שאתה לקוח שבוי והם חסרי רגישות כלפי הלקוחות שלהם.
אם אתה אדם מעשי יותר – אתה יכול לכתוב להם מכתבים נזעמים, אולי תגייס את חבריך לעצומה, אולי תפנה למערכות עיתונים. זה לא יביא לתוצאה מיידית אבל אולי עם הזמן זה יחלחל.
אם אתה באמת אדם מעשי אני מציעה לך לפנות לאפיק הכי יעיל בעולם, וזו התפילה. בימים הנוראים הבאים, כשתתפלל מכל הלב שכל הרישעה כולה כעשן תכלה – תפילתך תעלה ותשפיע. אנחנו לא אמורים ללכת עם ספריי ולרסס תמונות לא ראויות (זה רק יגרום לנו לחשוב ולהתעסק בהן יותר). במקום זה אנחנו פונים ישירות למלך העולם ומבקשים: ובכן תן פחדך על כל מעשיך.
איתך בתפילה שנזכה במהרה שה' יעביר ממשלת זדון מן הארץ, ועד אז נדע למשול ברגשותינו ולפעול בדרך התורה, אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

"הימים הנוראים"!!!!

שלום לכם רציתי להודות קודם כל על הזכות לשתף ולשאול זה דבר מבורך שיש את האתר הזה ואני מאוד מתחזקת מהתשובות פה אז תודה… אח..ממש קשה לי לכתוב את השאלה

קרא עוד »

אמונת חכמים בימי קורונה

מעולם לא הייתח 'חזק' באמונת חכמים. אף פעם לא היה לי ספק שרבנים יכולים לטעות (במיוחד כשמספקים להם נתונים חלקיים). אבל תמיד הבנתי שהרבנים הם בעצם אנשים גדולים, רק שלפעמים

קרא עוד »
דילוג לתוכן