איך להתגבר על המשיכה להתעדכן בחדשות כל הזמן?

שאלה:

שלום וברכה,
ראשית, ייש"כ על העזרה העצומה שאתם נותנים לציבור תבורכו משמים!
יש לי שאלה, ואשמח לקבל עליה תשובה
אני אברך בשנות ה-30, מצליח מבחינה חברתית, רוחנית וכלכלית. ב"ה גם משמש בתפקיד רוחני-חינוכי, ומצליח שם מאד.
לצערי, בשנה האחרונה יש לי משיכה חזקה מאד להתעדכן בחדשות בתדירות גבוהה ביותר. ככל שזה אפשרי, אני מנסה להתעדכן כל רבע שעה (!). כמובן שלפעמים תדירות זו לא אפשרית, כגון כשאני נמצא במסגרת התפקיד שלי, או בשבת כמובן וכדומה.
מדובר הן על עיתונים, קוויי נייעס, או אתרים באינטרנט [כשרים! – כמו 'כל רגע', או 'בחזית'].
עיקר ההתעניינות שלי היא בתחום הפוליטי, אבל זה כמובן גולש לעוד דברים.
יודגש שבשאר הזמן אני משתדל ללמוד, וגם רואה ברכה בלימודי. אבל בלי ספק שאין שום השוואה בין לימוד רצוף, עם ריכוז בלימוד, ללא ההפרעות התכופות הללו.
בקיצור, מדובר על מעין 'התמכרות' לחדשות, ואני שואל איך אתם ממליצים להחלץ ממצב זה.
בתודה מראש

 

תשובה:

שלום וברכה אברך יקר!

המצב אותו אתה מתאר מוכר מאד, ואני רוצה בתחילת דבריי לדבר על התופעה הזו שלא בהקשר אליך אלא קודם כל לדבר על התופעה.

ובכן, אפשר כמעט לומר שברמה זו או אחרת כולנו מכורים לחדשות, המציאות החדשה של ימינו בה אדם יכול בכל רגע נתון להתעדכן יצרה מציאות לא נורמלית, כאשר לצערי גם מי שמתנזר מאינטרנט לא משוחרר מהיכולת הזו, הוא יכול להתעדכן בקווי הנאייעס לשמוע ולהתעדכן בכל רגע נתון, וכך המציאות הזו שאולי נוצרה בעקבות האינטרנט לא פסחה על בית המדרש. לצערי לא משמיעים מספיק קול זעקה על הצרה הצרורה הזו, ולא מדברים מספיק נגד התופעה הזו של אותם קווים. אני מכיר לצערי אנשים מכובדים שמסוגלים להתקשר לקווים כאלו ולהתעדכן משך זמן רב ביום, הנושא הוא לא רק הבטלה שזה גורר שהיא חמורה בפני עצמה, אדם זקוק קצת להתאוורר, אך ההתעדכנות הזו בשמיעת הקווים היא אפילו לא מאווררת, לפעמים אפילו זה גורם הפוך מהתאווררות, היא יוצרת מתח ולחץ, וגם ממכר, התמכרות בטבעה יוצרת באדם חוסר רוגע. אך בעיקר ההתמכרות הזו גורמת לריקנות.

התופעה הזו היא כלל עולמית, כל העולם סובל מעודף ידע, שמגיע בכל רגע נתון. חוסר הרוגע וההתמכרות לצבירת חדשות היא נחלת הכלל.

מה בידינו לעשות? האם בידינו להפוך את העולם ולהחזיר את הגלגל אחורה? ממש לא!!! כאמור גם התנזרות מאינטרנט לא מחסלת את התופעה, היא מגיעה בכלים אחרים, על ידי קווי נאייעס, ולא רק, היא מגיעה גם על ידי כל בני האדם המסתובבים על ידינו, כי גם מי שלא שומע לקו זה או אחר, יש לו במרחב שהוא מסתובב כמה ידענים כאלו שהם עצמם כמו "קוי נאייעס" מהלכים… ואת כל הידע הוא יכול לרכוש מהם.

נחשוב רגע, האם התופעה הזו היא רק רעה? או שמא יש בה משהו טוב?

ובכן, כפי הנראה יש ביסודה של התופעה הזו משהו טוב, וכמו כל תופעה, כי הרי כל דבר יש אפשרות להשתמש בה לטובה או לרעה.

מה יכול להיות טוב בזה?

ובכן, הרצון לצרוך חדשות, הוא רצון מעולה, זה רצון להתחדש להתרענן, לא לשקוט על השמרים, יצר הסקרנות שהוא יצר נפלא כשמשתמשים בו נכון, נעשה בדורנו מיומן מאד.

אלא שלצערנו כחות הרע עובדים יותר מכוחות הטוב, וכך יצר הסקרנות פועל שעות נוספות בכיוון הרע, ולכיוון הטוב לא נעשה מספיק, בכדי לייצר חדשות טובות, לפעול עם יצר הסקרנות לטוב. הקודש תמיד יותר קשה מן החול, קל לגרום צריכה של חול, קשה לגרום צריכה של קודש.

כלפי מה הדברים אמורים.

אברך יקר, יש בך צורך נפלא, אתה סקרן, אתה רוצה להתחדש ולהתרענן, אלא שאתה עושה את זה בדרך הקלה, אתה צורך חדשות ואתה מרגיש שאתה מתחדש. אתה לא "מכור", אתה פשוט מאד רענן ומאד רוצה להתחדש.

לא תוכל לעצור את עצמך, גם אם תקבל על עצמך "קבלה" לא להתקשר לקווי נאייעס זה לא יחזיק מעמד זמן רב, כי הצורך הפנימי שבנפשך להתחדש ולהתרענן קיים.

אתה מציין שאתה מצליח בחיים, יש לך תפקיד רוחני-חינוכי, אתה גם מצליח חברתית, וגם מצבך הכלכלי טוב. הודו לה' כי טוב, יש הרבה שהיו מייחלים לכך. אך לפעמים אליה וקוץ בה, לפעמים דווקא המציאות בה מסודרים עם משרה טובה, גורם לאדם שהוא שוכח להתקדם ולהתרענן. ואולי אף חרד מכך וכמו שאסביר בהמשך.

התורה הקדושה גדולה מאד, יש בה מקצועות רבים, תנ"ך, ששה סדרים, הלכה, אגדה, נסתר ונגלה, פשט דרש רמז וסוד. תנסה לבדוק אם אתה מתקדם ומגלה אפיקים חדשים שלא גילית בעבר, או שמא אתה עושה מצוין את מה שהתמקדת בו בעשר שנים האחרונות, אבל לא ניסית להיחשף למקצוע שאין לך בו יד ורגל, לא ניסית אולי להיחשף לתורתו של המהר"ל, הרמח"ל או שמא לא ניסית כחך בלימוד הלכה, או כל תחום אחר. לפעמים דווקא בגלל ההצלחה בתחום מסוים לא מאותגרים לנסות מקצוע נוסף, לא רק שלא מאותגרים לגלות מקצוע נוסף, אלא גם חוששים להתחיל משהו שאין בו כל ידע, חוששים להרגיש קצת עם הארץ.

זה נכון גם ביחס לנושאים שנראים מאד קשים וחוששים להכנס אליהם, כי חושבים שזה מידי קשה. ולא חושבים שיהיה אפשרות ללמוד אותם ולהתמקצע בהם.

אני מדבר מניסיון, שנים שרציתי להיחשף לתורתו של מהר"ל ולא העזתי חשבתי שאני לא יהיה מסוגל לזה, פעם בזמן שהרגשתי צורך עז ניסיתי בכח וב"ה מהר מאד – מהר משחשבתי הצלחתי לגלות את העולם הזה, וחיי השתנו מהלימוד הזה. כך בנושא זה וכך בעוד נושאים שחששתי ללמוד אותם ואחר שלמדתי הצטערתי שלקח לי כל כך הרבה זמן להחליט ללמוד אותם.

כשנחשפים לכל העולמות הגדולים שטמונים בתורה נגמר הזמן…. לפתע לא מוצאים זמן להתעניין בזוטות של חדשות, מגלים חידושים אמתיים וממילא בזים לחדשות-לא חדשות כמו אלו שמועברים באותם קווים. כשמתוודעים לעולם של חידוש אמתי שמים לב לפתע כמה אין שום הבדל בין התעדכנות אחת בסופו של יום, לבין התעדכנות מיותרת של כל שעה.

אני מציע לך, להחליף את השמיעה של החדשות בשמיעת שיעורים בשלל נושאים, יש היום יכולת לשמוע שיעורים ממגוון של רבנים הנמצאים בכל העולם, לאו מילתא זוטרתא היא, זו בשורה של ממש, אפשר על ידי זה להתמקצע ובעיקר לגלות עולמות חדשים ומעניינים, להתחזק ולחיות את עבודת ה', להתחבר לרוחניות, ולהיות עסוק מאד.

אך לא זה בלבד, חשוב גם לשים לב שכל אדם צריך להתאוורר, תמצא לך משהו אחר שבאמת מאוורר שאחרי שעושים אותו מרגישים שלוה רוגע וניתוק, יתכן והצורך שלך לשמוע חדשות נובע מהצורך שלך להתאוורר, אתה לא מוצא דרך אחרת לעשות זאת באופן איכותי וכך אתה מוצא את עצמך שומע חדשות, אתה רודף אחרי זה כי אתה לא מתמלא ממה שאתה רוצה להתמלאות אתה לא סופג חידוש וגם לא התאווררות ולכן אתה מנסה שוב ושוב. זה דומה למי שמעשן סיגריה ומחפש את הרוגע שהיא תשרה עליו, וכיון שאין בעישון רוגע אמתי, מעשנים עוד ועוד ולא מפסיקים רק בגלל שמנסים לגלות את הרוגע שיינתן אולי בסיגריה הנוספת….

קיצורם של דברים, תנסה למלא את הצורך הנפלא שיש בך להתחדש ולהתרענן בחדשות של ממש, תנסה ללמוד להתאוורר באופן איכותי יותר, במשהו שבאמת משרה שלווה ורוגע, וכך בלי שתשים לב אפילו תשתחרר מהכבילות שיש לך כעת בצריכת החדשות.

אני מאחל לך המלחה מרובה במעשי ידיך, הדרישה שלך מעצמך מראה על נפש גבוהה, אתה לא נותן לעצמך לטבוע בעמק הבכא, היכולת שלך להתייעץ מראה על יכולת האמתית להתקדם להתחדש ולהתקדש.

בהערכה מרובה

עלה והצלח

בברכה מרובה

שלמה

sh4101199@gmail.com

גם לכם יש שאלה?

משהו מעיק על לבכם ואין לכם את מי לשתף? אתם מתמודדים עם קושי אבל מתביישים לשאול? כאן אפשר לשאול הכל!

השאלה תפורסם באתר רק אם תרצו בכך, ואם היא תאושר על ידי הוועדה הרוחנית (רוב התשובות שנשלחות אינן מפורסמות באתר). 

יש לך מה להוסיף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות נוספות באותו נושא:

אין לי מה לעשות בישיבה

שלום לכם, ראיתי את השאלה 'משבר בישיבה' ואנסה לנסח את השאלה שלי לפי מה שמוצע שם, לפני בערך חצי שנה התחלתי להרגיש שאין לי מה לעשות בישיבה, אני מרגיש שכולם

קרא עוד »
דילוג לתוכן